Varsling og konfliktforebygging i
helse- og omsorgsvirksomheter
En leder ved Ahus sendte nylig ut et skjema til ansatte som
ønsker å melde fra om kritikkverdige forhold ved sykehuset. Her kunne den
ansatte krysse av om vedkommende var: «Tynnhudet», «pusling» eller «sutrekopp».
Slike nyhetsoppslag om konflikter i kjølvannet av at helsepersonell har forsøkt
å si i fra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen, bidrar til å skape
usikkerhet om arbeidstakers ytringsfrihet. Slik usikkerhet svekker ansattes
reelle ytringsfrihet. Da blir heller ikke varsling en effektiv sikkerhetsmekanisme
som bidrar til å avdekke og forebygge kritikkverdige forhold. Resultatet av
svake og lukkede ledelseskulturer kommer til uttrykk i kostbare konflikter som
skader både virksomheten, pasientene, de ansatte og pårørende.
Etter arbeidsmiljøloven § 3-6 har arbeidsgiver plikt til å etablere
rutiner for håndtering av varsler om kritikkverdige forhold. Slike rutiner skal
bidra til å senke terskelen for ansattes varsling. Ikke minst skal de bidra til
å hindre konflikt. De fleste som varsler eksternt til offentlige myndigheter
eller til media, har først forsøkt å nå frem internt til egen ledelse med sitt
varsel. Det er først når en arbeidstaker opplever seg ignorert, avvist eller
trakassert at frustrasjon oppstår og fører til ekstern varsling og
konflikteskalering.
En geatrisk sykepleier ved et privat sykehjem i Tyskland, varslet om graverende forhold for
beboerne ved å anmelde sin arbeidsgiver til politiet. Det var tale om grov
neglisjering med alvorlige helsemessige konsekvenser for beboerne. Sykepleieren
hadde forgjeves forsøkt å nå frem til ledelsen med sine bekymringer. Etter å ha
varslet til politiet, ble hun oppsagt fra sin stilling. Arbeidsgiver fikk medhold
i oppsigelsen gjennom hele det tyske rettssystemet. Sykepleieren brakte
imidlertid saken inn for Den Europeiske Menneskerettighetsdomstolen som slo
fast at hun var blitt utsatt for ulovlig gjengjeldelse for å ha varslet om
forhold av stor samfunnsmessig interesse (Heinisch
vs. Germany, 2011). Sykehjemmet ble
blant annet kritisert for ikke å ha etablert interne regelverk for varsling slik
at sykepleieren kunne ha varslet internt på en trygg og effektiv måte. Dommen
sender signaler også til norsk rett om styrken på varslervernet og betydningen
av å ha på plass gode rutiner for håndtering av varsling.
Som pasienter, beboere eller pårørende er vi alle avhengige
av at ansatte i helse- og omsorgssektoren skal kunne varsle trygt om
kritikkverdige forhold som har betydning for oss selv eller noen vi er glade i.
Disse virksomhetene- både offentlige og private-skal ivareta våre svakeste
gruppers mest basale behov på et område med økende ressursknapphet. De interne
regelverkene som skal trygge ansattes varslerrett- og vern, må da gjenspeile de
særskilte risikoforholdene som eksisterer i slike virksomheter. Med andre ord:
Varslingsrutinene i et sykehjem skal se ganske annerledes ut enn i en bank.
Rutiner for varsling må dekke tre ulike dimensjoner: Først
og fremst må de gi tydelige svar på hvordan arbeidstaker trygt kan gå frem med sitt
varsel. Det er imidlertid minst like viktig å regulere hvordan arbeidsgiver plikter
å saksbehandle varselet når det er mottatt. Det gjelder blant annet strenge
krav til frister for tilbakemelding, innsyn, personvern og undersøkelse av de
forholdene det er varslet om. Det kan heller ikke forventes at noen etterlever
rutiner som ikke er gjort kjent i organisasjonen. Det er nødvendig med både
opplæring, informasjon, evaluering av og kontroll med at rutinene etterleves. Dette
stiller store krav til styrene, byråkrati og folkevalgte. En utfordring er at politiske-
eller økonomiske interessekonflikter kan påvirke evnen til å forholde seg
nøkternt til den informasjonen som arbeidstaker kommer med. Det eksisterer for
eksempel et skjevt maktforhold mellom en sykepleier og en stor kommune som arbeidsgiver.
Faren er at påstander om kritikkverdige forhold, blir «omdefinert» til spørsmål
om politisk eller faglig uenighet. En bekymring om en alvorlig, risikofylt
ressurssituasjon, blir for eksempel definert som et budsjettspørsmål eller som
en faglig diskusjon om bemanningsnorm. Dersom en ytring om kritikkverdige
forhold omdefineres slik, kan arbeidsgivers styringsrett få urettmessig mye gjennomslag.
Det er vi alle som betaler prisen når de ansatte velger
tausheten. Tausheten kommer med subtile trusler og usikkerhet om grensene for
egen ytringsfrihet. En virksomhets varslingsrutiner er tilstrekkelig effektive
dersom de tvinger partene til å fokusere på realitetene og vurdere disse
nøkternt. Det er budskapet som er viktig, ikke budbringeren.
Samfunnet, arbeidsgiver, pasienter, beboere og pårørende har
legitime interesser i at informasjon om alvorlige kritikkverdige forhold i
helse- og omsorgsvirksomheter bringes frem til relevante beslutningstakere med
makt til å undersøke og ordne opp. Kunnskap om arbeidsmiljølovens regler om
varsling er ikke tilstrekkelig alene. Den må kombineres med kunnskap om hvordan
konflikt oppstår og utvikler seg. Slik kunnskap er viktig når konkrete konflikter
skal løses. Den er imidlertid enda mer relevant i det forebyggende arbeidet med
å få på plass varslingsrutiner som skal hindre fremtidige konflikter som verken
arbeidstaker, arbeidsgiver eller noen av oss andre er tjent med.
3 kommentarer:
Jeg leste bloggposten med stor interesse. Det er nok pasientene som må lide mest når kritikkverdige forhold får fortsette på sykehus og sykehjem fordi ledere og kulturen ikke vil ha slik informasjon. Det er en krevende sak å varsle også for pasienten. Nettopp fordi man nektes helsehjelp når man "viser slik mistillitt". Nomenklaturen iHelsevesenet er slik at alle former for tilbakemeldinger tolkes som kritikk, misnøye og løgn av ansvarlige ledere som aldri er i kontakt med pasienter. Har selv fått erfare dette og må forholde meg til å bli kastet ut når jeg sier i fra, eller varsler slik du kaller det. Da må du nok også være ekstra modig som ansatt - for ikke å snakke om trygg nok på at du beholder jobben - om du går til det skrittet å si i fra om kritikkverdige forhold, som at Overleger mer og mindre kan "gå over lik" for å nekte pasienter de ikke liker (som tar til motmele i samtaler) helsehjelp en gang for alle. Dette er nok mer alvorlig enn du skisserer her:-)
Takk for kommentar! Ja, det er risikofylt å være varsler. Men JA: retorikken kan ha stor betydning! Ved at man aktivt kaller en ytring om påståtte kritikkverdige forhold for et varsel og ikke noe annet, så utløses det andre plikter for arbeidsgiver- og rettigheter for avsender som ikke må undervurderes! Jeg har uttalt meg en del i en varslingssak innen barnevern i Stavanger kommune- og da dette faktisk førte til en retrett fra kommunens side (etter avvisning og sanksjonering), så fant jeg det på sin plass å skrive en kommentar for å understreke betydningen av det kommunen faktisk gjorde! Ikke minst treninger vi journalister som virkelig skjønner hva varsling er,forstår mønsteret i slike saker- og som ikke gir seg før saken er behandlet og forstått som det den egentlig handler om: http://birthesmening.blogspot.no/search?updated-min=2014-01-01T00:00:00-08:00&updated-max=2015-01-01T00:00:00-08:00&max-results=7
Minner (dessverre) også om min "overlevelsesguide for varslere":
http://birthesmening.blogspot.no/2013/12/overlevelsesguide-for-varslere-sikre.html
Legg inn en kommentar