Dette innlegget ble publisert i BT i dag:
http://mobil.bt.no/meninger/kronikk/Pa-tide-a-skifte-kurs-2944077.html#.UgeGRb8ayc0
(3)
Fokusere på
resultater, ikke bevilgninger
http://mobil.bt.no/meninger/kronikk/Pa-tide-a-skifte-kurs-2944077.html#.UgeGRb8ayc0
Stortingsvalget
blir et valg mellom politiske kulturer med ulike tilnærminger til hvordan
staten skal styres og makten forvaltes.
Regjeringen må ta ansvar for
en serie kritikkverdige hendelser, lukkede prosesser og uheldige beslutninger,
som: Aker Solutions, Helse Øst, de såkalte bevilgningssakene, ”Olsø saken” og
LO lederens oppkonstruerte styreplass i Kongsberggruppen. Gjørv-rapporten»
dokumenterte sviktende ledelse av sikkerhet og beredskap. Rapporten var særlig
kritisk til at uformelle lojalitetsbånd i en del tilfeller overstyrer formelle
rapporterings- og beslutningslinjer innen justis og sikkerhet. Slike trekk ved organisasjonskulturer
øker risikoen for gale beslutninger og dårlig forvaltning av fellesskapets
verdier.
Den regjeringen om skal styre
landet de neste fire år står overfor krevende utfordringer på nesten alle
samfunnsområder. Det setter store krav til hvordan den politiske ledelse
fungerer og hvilken kultur som etableres. Prinsipper som en ny regjering bør respektere
for å lykkes, er blant andre:
(1)
Respektere
prinsipper for eierstyring av statseide selskap
Det er en
internasjonal trend hvor næringsliv og statene etablerer prinsipper for hvordan
store, mektige selskaper skal ledes. Slike prinsipper regulerer spørsmål som: Maktforholdet
mellom styret og eierne, prosesser for valg av styremedlemmer, forvaltning av
selskapet og samfunnsansvar. Det er tverrpolitisk enighet om hvilke prinsipper
som skal gjelde for våre statseide selskap.
Dessverre
tyder erfaringer med regjeringens beslutningsprosesser i flere saker, på
manglende respekt for disse. I stedet har vi sett eksempler på at regjeringen
overstyrer selskapenes styrer for å tvinge igjennom kortsiktige politiske
interesser. Harald Norvik ble fjernet fra Telenor styret utelukkende for å ha
stemt for salg av eierandeler i Tv2, noe som åpenbart var i Telenors interesse.
En nær venn av Trond Giske, Rune Olsø ble ansatt som administrerende direktør i
Entra Eiendom etter en bemerkelsesverdig
ansettelsesprosess i strid med alminnelige rutiner. Faren er at målet om god
eierstyring slås ihjel av en opportunistisk kultur hvor partipolitisk lojalitet
blir ansett som viktigere enn kompetanse og langsiktig verdiskaping. For enhver
regjering vil det selvsagt være legitimt å ønske respekt for overordnede
politiske føringer. Men når politisk lojalitet blir altoverskyggende, forrykkes
ansvars- og rollefordelinger. Faren er dårlige beslutningsprosesser og
ineffektiv forvaltning.
(2) Respektere
et selvstendig og kompetent embetsverk
En effektiv
stat forutsetter ansvars- og rolleavklaring mellom politisk og faglig
kompetanse. Delegering av makt til ulike institusjoner, direktorat og foretak skal
sikre en armlengdes avstand mellom statlig autoritet og politikk. For å sikre
best mulig beslutningsgrunnlag, er det avgjørende at embetsverket har mulighet til
uavhengig saksbehandling, uansett hvor politisk betent en sak er. Den politiske
makt skal på sin side sette føringer, bestemmer målsettingen og til slutt velge
mellom alternative løsninger.
Det har vært
en rekke eksempler på hvordan regjeringen overstyrer selvstendige statlige
virksomheter som burde hatt uavhengighet til å ivareta sine oppgaver.
Konsekvensene blir både lengre saksbehandlingstid og at gode løsningsalternativ
overses før de er utredet. Innen samferdsel er det flere eksempler. Dokumentasjon
som ble fremlagt av samferdselsetatene i forbindelse med nasjonal transportplan
mangler fokus på viktige momenter som svake beslutningsprosesser, negativ kostnadsutvikling,
svak konkurranse og samfunnsøkonomi. Dette tyder på at det kan ha funnet sted en
politisk overstyring av saksbehandlingen.
To perioder
med rødgrønn regjering har gitt 400 milliarder kroner i økte statlige utgifter.
Men hva er oppnådd av resultater innen samferdsel, bistand, miljø, helse og
utdanning? Regjeringen er preget av en ren bevilgningskultur. Det finner
sjelden sted nøkterne vurderinger av resultater.
Man mangler måleparametre
som kan gi svar på om statens enorme ressursbruk fører til de forventede resultat.
Vage og ofte motstridende politiske målsetninger fremmes mest som retorikk
snarere enn som handlingsorienterte føringer og økte bevilgninger blir et mål i
seg selv.
(4)
Sikre
politisk helhetsansvar
Effektiv
ledelse krever at politiske virkemidler ses i en bredere sammenheng, for
eksempel utover ansvarsområdet til et enkelt departement. Dårlige beslutninger
innen samferdsel vil for eksempel påvirke arbeidsmarkedet, næringslivets
konkurranseevne og boligpriser.
I 1994
utløste storsatsningen Nordhordlandsbroen en storstilt utvikling av Nordhordlandsregionen.
Slike fjordkrysninger gjør at den helhetlige samfunnseffekten av en
samferdselsinvestering blir tydelig. Samtidig ser vi at manglende beslutninger
om videreutvikling av innfartsårene, som kollektivtraséer og utbygging av
Sotrabroen, svekker arbeidsmobiliteten, verdiskaping og bidrar trolig også til
høyere boligprisutvikling i sentrum. Hittil har ikke slike konsekvenser vært en
del av vurderingen ved beregning av lønnsomhet ved samferdselsprosjekter.
Dagens
finansieringsløsning, med krav om en høy brukerbetaling, lokalt initiativ og
lokalpolitisk enighet på alle samferdselsprosjekter før Stortinget beslutter
oppstart, har bidratt til lange beslutningsprossesser og høy risiko for
feilprioritering. Regjeringen har ikke tilrettelagt for helhetlig tenkning ved
utbygging av infrastuktur. Samferdsel har blitt ren distriktspolitikk, istedenfor
å utgjøre en integrert del av nærings- og boligpolitikken.
(5)
Begrense statens
makt
Avgjørende for
endring av en politisk kultur, er viljen til å begrense og desentralisere statens
makt. Det betyr at det må tas standpunkt til hva som skal være statens
hovedfunksjoner og byråkratiets ekspansjon må stoppes. Norge har en tilnærmet allmektig
stat som samler inn nesten 50 % av verdiskapningen gjennom skatter, avgifter og
direkte inntekter. Disse beløpene omfordeles deretter til borgerne og til
lokale myndigheter. Omfordeling har fått et omfang og en kompleksitet som
utfordrer statens evne til å styre. Staten overstyrer lokale prioriteringer,
kontrollerer kommunenes inntekter og pålegger stadig nye statlige krav.
Staten er
dessuten eier, forvalter og lovgiver på en gang. For å håndtere utviklingen, vokser
byråkratiet stadig. En levedyktig politisk kultur må etterspørre flere motkrefter
og delegere makt for å unngå en dominerende stat som detaljstyrer store deler
av helsesektoren, utdanningssektoren, lokalforvaltningen og uavhengige
offentlige institusjoner.
Hva står på
spill?
Regjeringens politikk
undergraves av manglende evne til å håndtere makt- og styringsprosesser. Hvilke
verdier og prosesser som ligger til grunn for politiske beslutninger får stor
betydning for de resultater som oppnås. For å beholde velgernes tillit, må den forvaltes
ydmykt i et langsiktig perspektiv. Det krever samsvar mellom verdier og politiske
handlinger. Tiden er overmoden for et maktskifte som sikrer en ny ledelse og en
åpnere og mer prinsipiell politisk kultur. Det er forutsetningen for en
rettferdig og effektiv stat.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar