Obligatorisk
borgerlig vigsel i et flerkulturelt samfunn
Stålsett utvalgets flertall anbefaler at den sivilrettslige
delen av ekteskapsinngåelsen forvaltes av det offentlige. Slik sikres en
felles, rettslig prøving av alle ekteskap, uavhengig av partenes religiøse
bakgrunn. Utvalgets forslag er i samsvar med Høyres
Livssynsutvalgs utredning og med Høyres utkast til
stortingsvalgprogram.
Man kan nærme seg dette spørsmålet fra ulike ståsted.
Enkelte definerer et som et spørsmål om: «Å frata kirken vigselsretten». En
slik tilnærming er altfor snever- og skygger for det mye større spørsmålet det
er knyttet til: Hvordan sikrer vi et velfungerende pluralistisk samfunn som i
tilstrekkelig grad balanserer individets religion og verdier med fellesskapets
interesser og behov for blant annet likhet og rettssikkerhet? En
argumentasjonslinje ut i fra hva som har fungert i hundrevis av år, rekker ikke
langt nok stilt overfor vår tids heterogene virkelighet.
Selv om enkelte kirkelige stemmer i den senere tid har
uttrykt seg negativt om forslaget, har representanter for kirken i flere
sammenhenger vært positive til et forslag om å skille de rettslige og de
religiøse sidene ved ekteskapsinngåelsen. Etter at Grunnloven i fjor ble
endret, vil et slikt forslag også være i samsvar med den styrkede autonomien
kirken nå har fått til å forvalte seg selv og sine verdier, herunder retten til
selv å regulere hvordan den vil forholde se til for eksempel homofile ekteskap.
Forholdet til andre religioner enn den Lutherske som
fremdeles dominerer i Norge, krever også å bli tatt i betraktning. Ved å legge
ekteskapsinngåelsen til sorenskriveren, så blir det blant annet lettere å føre
kontroll mellom ekteskapsinngåelser og skilsmisser. I religioner hvor polygami
er godtatt etter religiøs rett, så eksisterer det en reell fare for at det ikke
er samsvar mellom de rettslige og de religiøse vilkårene for ekteskap. Det har
vært en rekke tilfeller i Norge hvor partene skiller seg etter norsk rett, uten
at dette skjer etter religiøs rett og hvor det inngås flere ekteskap med samme
mann etter tilsvarende mønster. Skilsmisser etter norsk rett vil da kunne
utløse økonomiske rettigheter for den «fraskilte» kvinnen- som altså i
realiteten fremdeles er gift etter religiøs rett. En obligatorisk, rettslig
ekteskapsinngåelse med tilsvarende kontroll med skilsmissevilkårene vil
redusere risikoen for polygame ekteskap betraktelig, spesielt dersom dette
kobles med en plikt til å fremlegge attest fra religiøs leder om at ekteskapet
også er oppløst etter religiøs rett.
En annen risiko som reduseres, er risikoen for
tvangsekteskap. Det kan i en del tilfeller være uklart hvor grensen går for hva
som kan karakteriseres som tvang. Sjansen er imidlertid større for at det
stilles spørsmål om partenes samtykkekompetanse når ekteskapet inngås foran en
dommer, enn om det inngås foran en religiøs leder som representerer en religion
og/eller kultur hvor ulike grader av tvang er utbredt.
Spørsmålet om religiøse samfunns vigselsrett henger sammen
med enda en problemstilling, nemlig debatten om såkalte «shari’a domstoler» i
Norge. Ved å gi imamer juridisk vigselsrett i Norge, så får imamene en helt
annen formell status enn de har i sine hjemland. I muslimske land er
ekteskapsinngåelsen mer en privatrettslig affære. Imamene har ingen formell
vigselsrett i norsk forstand. Den statusen vigselsretten gir ham, gir imidlertid
imamene en høyere status som benyttes ved at disse ofte driver omfattende
mekling i familie, barnefordeling og arvesaker. NRK hadde for noen år siden en
reportasje hvor det fremkom at disse også meklet i en del straffesaker hvor
alle parter var muslimer.
Vårt norske rettssystem, våre folkevalgte og media har ingen
som helst innsikt i- og mulighet for kontroll med hvordan rettssikkerheten til
norske borgere med utenlandsk bakgrunn ivaretas i subkulturer som driver sin
egen, uformelle rettspleie med store rettslige konsekvenser for de
enkeltmenneskene som mer eller mindre frivillig og informert underkaster seg slik
utenrettslig mekling ledet av en religiøs leder, ofte uten særlig kunnskap om norsk
rett og samfunnsliv.
En innføring av en ordning med obligatorisk borgerlig vigsel
ved alle ekteskapsinngåelser, løser ikke alle utfordringene som nevnes ovenfor,
men det er et verktøy som vil styrke muligheten for kontroll samt hindre at
religiøse ledere oppnår uformell makt som går utover den de har i sine
hjemland- og som muliggjør en mekler/dommerrolle i saker av stor betydning for
enkeltmennesker UTENFOR norske myndigheters kontroll. Samtidig vil en slik
ordning også være i samsvar med det nye forholdet mellom kirke og stat. Jeg
tror ikke at dette vil svekke kirkens rolle ved ekteskapsinngåelsen, snarere
tvert imot. Ordningen er vanlig i de fleste katolske land – og kirkebryllup er
slettes ikke mindre attraktivt enn hos oss.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar