søndag 29. juli 2007

Boken om Tønne-saken er på vei....

Tidligere direktør i Advokatfirmaet BA-HR, nå adm. direktør i Borgerting Lagmannsrett, Kari Breiheim, kommer med bok om saken som ga henne "varsler"-tittelen for noen få år siden. Boken er ventet rundt 18. september og imøteses med spenning i mange miljøer. Jeg hadde gleden av å intervjue Kari til en Master of Managementoppgave om varsling ved BI i 2004. Avhandlingen har tittelen: "Whistleblowing - et symptom på en organisasjonskultur?" Jeg skal komme tilbake til temaet varsling om litt. Mye har skjedd siden 2004. Debatten har vært ført både i offentlighet og i fagmiljøer. Vi har også fått noen lovbestemmelser som definerer et tilsynelatende rettsvern for varslere i Norge. Men den store kompetanseøkningen har etter min mening ikke skjedd. Selv opplever jeg fremdeles enkelte ledere som omtrent står i stolene sine og skriker mot meg når jeg foredrar om temaet varsling. Vi har en lang vei å gå når politiske ledere som Erik Solheim som er minister i regjeringen som vedtok de nye varslerbestemmelsene ikke en gang makter å følge reglene overfor varslere i NORFUND- en organisasjon som han i realiteten er øverste leder for. Selv har jeg fulgt temaet både som advokat og forsker i en del år nå. Jeg har hørt og sett nok til å være sikker på at dette temaet ikke må slippes, at kompetansen ikke er så stor blant rettsanvendere, journalister eller andre til at vi kan erklære rettstilstanden for varslere som akseptabel her til lands.... Jeg er blant de heldige som har fått lese deler av manuskriptet til Karis bok om Tønne / BA-HR saken. Jeg håper veldig mange leser denne og forstår at varsling er et tema med forgreininger til både korrupsjon, arbeidsrett, personvern, etikk og politikk.... I en helhetlig fremstilling i en personlig beretning, er det å håpe at ansvar plasseres der ansvar hører hjemme - og at temaet blir litt mer nyansert for flere......Den aktuelle saken som boken handler om forlot oss med mange ubesvarte spørsmål. Kommer tilbake med mer om både temaet og Karis bok etterhvert....

Ingen kommentarer: