MEDIAS
VALGKAMP
Medias dekning
av det politiske liv viser at valgkampen er i gang. Partiene stiller med sine
fremste folkevalgte i TV-debatter og avisene fylles med intervjuer, utspill,
analyser og meningsmålinger. Siden meningsmålingene tyder på en helt annen
sammensetning av Stortinget etter valget i september, blir de kommende månedene
mer spennende enn norsk politikk har vært på lenge. Tenk om spenningen også kunne
medføre en historisk høy valgdeltakelse!
Ved
stortingsvalget i 2009, var valgdeltakelsen 76,4 %. Hver fjerde velger valgte
altså å la være å benytte sin demokratiske rett til å påvirke hvem som skal styre
landet. For gruppen førstegangsvelgere mellom 18 og 21 år var situasjonen enda
verre: Kun 57 % valgte å ta turen til stemmelokalet, til tross for god anledning
til forhåndsstemming. Det kan diskuteres hva den svake valgdeltakelsen er et
symptom på: Har vi det for godt? Tar vi demokratiet for gitt, er de politiske
partiene i for liten grad opptatt av de unges utfordringer? Evner ikke mediene i
å få frem de reelle forskjellene mellom partiene? Oppleves valgkampen for lite
tilgjengelig, for høyt hevet over folks hverdag og virkelighet?
Samtidig står
det mye på spill for de politiske partiene. Valgkamp for partiledelsene er en kontinuerlig
prosess: Enten handler det om å holde på makten, eller så handler det om å
oppnå makt til å endre samfunnet i den retningen man mener at landet bør ledes for
å løse vår tids utfordringer. Mellom partiorganisasjonene og media eksisterer
det et sofistikert samspill - et gjensidig avhengighetsforhold. Medias posisjon
som vår fjerde statsmakt, kommer sjelden så sterkt til uttrykk som i valgkamp.
Men hvor bevisst er det enkelte mediehus sin rolle?
Mens de
politiske partiene og de nominerte kandidatene må være forberedt på å bli
gjenstand for 360 graders analyse av og i media, så formidler ikke mediene
tilsvarende informasjon om hvordan de
selv utøver sin makt. Hvilke premisser vil styre BT sin dekning av valgkampen? Hvordan
vil avisen sikre at hensynet til demokratiet ivaretas, for eksempel ved at
samtlige partier som stiller til valg får komme til orde? Hvilke erfaringer
gjorde BT under forrige valgkamp som har vært gjenstand for læring i avishuset?
Hva synes BT selv fungerte bra- og hva fungerte ikke? Dernest et «skumlere»
spørsmål: Hvilken «agenda» vil BT ha i den kommende valgkampen?
Hva gjør for
eksempel avisen dersom den mener at politikernes fokus bør tvinges mot
viktigere samfunnsspørsmål enn dem partiene selv har valgtsom sine hjertesaker,
som for enkelte kan være ubehagelige å diskutere, som: Asylpolitikk,
integrering, oljeboring i nordområdene, EU/EØS-avtalen, terrortrusselen, norske
styrkers deltakelse i utenlands operasjoner og trusler mot velferdsstatens fremtid?
Hvem har da definisjonsmakten? Vil det være nyhetssyklusen og utspillspolitikk som
styrer, slik at mer langsiktige strategier for å sikre folkeopplysning mister
sin verdi?
Det er ikke
tvil om at de ideologiske skillelinjene mellom partiene fremstod klarere
tidligere. Det ideologiske grunnlaget for de enkelte mediene var tilsvarende
tydelige. I en tid med stadig flere komplekse samfunnsutfordringer, er det ikke
lenger like lett å «sortere» partienes ståsted i enkeltsaker etter en ren høyre-venstre akse.
For et politisk parti er det tvingende nødvendig hele tiden å revurdere egen
ideologi og verdiers betydning for hvilke løsninger partiet skal velge for nye
problemstillinger som fortidens erfaringer representerer et altfor begrensende referansegrunnlag
for. Det gjelder i særlig grad utfordringene som ikke kjenner noen
nasjonalgrenser: Klima, miljø, finans, arbeidsmarked, teknologi, flyktninge- og
asylstrømmen, trafficking og annen organisert kriminalitet. Til flere av disse
utfordringene har partiene ulike tilnærminger som må forstås på bakgrunn av
partiets grunnleggende samfunns- og menneskesyn.
Men hvordan
er det med mediene? Bestemmer morgenmøtet i BT sin redaksjon hva avisen skal
mene i slike vanskelige spørsmål? I hvilken grad foretar BT en løpende
vurdering av konsekvensene av mediehusets vedtatte verdier for avisens syn? Har jeg rett når jeg våger å påstå at også BT
sine lederartikler og kommentarer i økende grad gjenspeiler den samme ambivalensen
som mange politikere opplever i møte med våre mest krevende dilemmaer? Hilde
Sandviks kronikk om pressens manglende kunnskap om ulike former for kristentro,
innebærer for eksempel en erkjennelse som det kun krever et besøk hos den
katolske menigheten St. Paul eller en biltur til Nordhordland for å slå fast: Å
være troende er mer normalt enn mange moderne, sekulære liberalister lever i
villfarelse om. Realiteten i Sandviks erkjennelse vil slå ut i full blomst i
flere landsmøtesaler enn hos Kristelig Folkeparti, når verdispørsmål knyttet
til surrogati, eggdonasjon og bioteknologi skal debatteres denne våren.
BT må
fortsette å formidle de vanskelige dilemmaene i valgkampen. Berøm debattanter
som forsøker å formidle virkeligheten slik den er, i all sin kompleksitet, til
tross for at det kan ha en kostnad for dem. Det er viktigere enn noensinne at
velgernes valg er informert. Oppsøk sofavelgerne, utfordre dem og spør hva som
skal til for at de vil bruke stemmeretten sin! Fortell dem at det norske
demokratiet trenger dem for at det ikke skal miste sin berettigelse. Minn dem
om europeisk ungdom som gjør opprør mot sine regjeringer fordi de har mistet
tilliten til dem, om et russisk jenteband som sitter fengslet fordi de synger
kritikk mot president Putin, om land i Europa hvor forfattere og journalister
sensureres eller skytes, og om stemmerettsforkjemperne som for (bare) 100 år
siden lyktes i sin kamp for å skaffe alle norske borgere stemmerett, uavhengig
av kjønn og klassetilhørighet. Gjenta og gjenta for oss alle at ingen må ta
demokratiet for gitt! En ubrukt stemmerett, er en stemme til det partiet man
aller minst støtter. Ingenting bør være mer provoserende i vår tid enn
sofavelgere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar