søndag 26. august 2007

Betraktninger på en søndag

Jeg må innrømme det... Etter en tid med masse støy i valgkampen som følge av saken rundt Oslos ordfører og en valgkamp som i høy grad er preget av aggressivitet og skittkasting...så har jeg hatt litt mindre luft i ballongen enn ellers. Da vi sakte åpnet valgkampen i sommer, var det glød og motivasjon - og det har vi fremdeles mye av... Men noe oppgitthet i det siste har tatt litt energi. Man får bare håpe at de relle buskapene kommer igjennom. Det er større forskjell på partiene enn det mange opplever. Det handler om den helhetlige politikken, ideologien er viktigere enn noensinne. Vil man ha en samfunn med rom for den enkelte, hvor initiativ som kommer nedenfra stimuleres, eller skal vi ha et samfunn hvor vi alle skal behandles likt - og hvor ens egne valg, som ung, foreldre eller gammel ikke betyr noe?

Jeg er veldig spent på dette valget, for jeg tror det kommer til å fortelle mye om hvor vi går hen ved stortingsvalget i 2009. Det jeg håper folk forstår, er at det beste garantien mot rød-grønne kommuner og regjering, er et sterkt Høyre. Uten et Høyre med muskler, er det veldig vanskelig å få til borgerlige styrer. Et altfor sterkt Frp gjør koalisjoner vanskelige.

Vel, det er bare å brette opp armene og gå igang med innspurten! Det har vært veldig kjekt å delta i valgkamp for første gang. Jeg forstår klart hvor viktig det er å tale med tydelige stemmer mellom valgene også. Det er kun sakte og over lang tid man kan bygge opp og formidle budskap om helhetlig tenkning og løsninger overfor komplekse samfunnsproblem.

Jeg blir skremt, veldig skremt når jeg hører Frp - politikere som vil endre reglene om barnetrygd / ytelser til barnefamilier for å forhindre at penger sendes ut av landet til fremmedarbeideres familier i Polen og andre utland. Når juridiske eksperter sier at dette ikke lar seg gjøre pga våre forpliktelser etter EØS avtalen, uttalte en Frp politiker forleden at han ikke var på radioen for å diskutere juss!!!!!! Den samme holdningen hadde Siv Jensen til Mullar Krekar saken. Når det ble påpekt at Den Europeiske menneskerettighetskonvensjonen var til hinder for utsendelse, ville hun sette seg ned og snakke med menneskene som var ansvarlig slik at vi fikk det til. Det er ingen av oss som er glade for å ha Krekar her i landet, men hva er det Jensen ville? At vi skulle sette strek over fundamentale menneskerettigheter i en konvensjon som har sikret fred og demokrati i vest-europa siden Hitlers død? Det er disse regelverkene som gjør oss til det demokratiet vi er! Det er pga disse fundamentale rettighetene vi kan si at vi er et bedre land enn mange av de dispotier og tyrannier som eksisterer i verden. Og ja, demokrati og menneskerettigheter koster mye, men jeg foretrekker dette langt foran alternativet. Hvis vi selv skal kunne velge når og til hvem vi skal tillate menneskerettigheter, så er de absolutt ingenting verdt. Jeg håper folk ser dette.

Ingen kommentarer: