STYREMEDLEMMER SOM VARSLER
På trykk i BT den 27.04.14
Flere
økonomi-aviser slo opp saken om at det danske medlemmet i Yara-styret, Lone Fønss Schrøder skal ha varslet om en usunn kultur i
Yara-styret til selskapets valgkomité. Som respons, skal hun ha blitt bedt om
ikke å ta gjenvalg. Etter at selskapet hadde godtatt norgeshistoriens desidert
største korrupsjonsbot på 295 millioner kroner, skal hun ha formidlet informasjon
om sitt varsel samt gjentatt sine bekymringer i en e-post til næringsministeren,
heriblant sin opplevelse av en usunn kultur i styret og mellom styret og
ledelsen, herunder mangel på transparens og motstand mot transparens og dialog.
Jussen er i utgangspunktet
uproblematisk i denne saken. Et styremedlem kan ikke være «varsler» i
arbeidsmiljølovens forstand. Det særlige rettsvernet for varslere mot ulovlig
gjengjeldelse, gjelder kun arbeidstakere
som sier i fra om kritikkverdige forhold i virksomheten. Styremedlemmer skal
ivareta selskapets interesser- og selskapets interesser har tradisjonelt i
hovedsak vært ensbetydende med aksjonærenes. En valgkomité er gitt sitt mandat
fra aksjonærene- og står fritt til å nominere, eventuelt renominere de
styremedlemmene den ønsker.
Den rene jussen representerer
imidlertid kun et (altfor) begrenset perspektiv på denne saken. Korrupsjonsbekjempelse
er et fagområde i stadig bevegelse. Analyse av problemstillinger på dette
feltet må ta hensyn til dette.
Som en arbeidstaker, er også et styremedlem
en «insider» som i kraft av sin posisjon besitter informasjon som det kan være knyttet
store bedrifts- og samfunnsinteresser til- og som det kan være vanskelig å få
avdekket uten at vedkommende selv bidrar. Styremedlemmene velges av aksjonærene
og plikter å ivareta selskapets legitime interesser. Styres plikter overfor
aksjonærene er til dels detaljert regulert i aksjelovene. Å «varsle» eierne om alvorlige
risikoforhold man som enkeltstyremedlem ikke opplever å nå frem med i styret
som kollegium, er ikke bare en rett
for styremedlemmet, det er en lovbestemt plikt.
De senere år har vi opplevd flere
store korrupsjonssaker. Vi har også fått betydelig mer empirisk kunnskap om
sammenhengen mellom organisasjonskultur, korrupsjonsrisiko og evne/vilje til å
håndtere varsling om alvorlige kritikkverdige forhold. Regjeringen understreker
selv selskapers samfunnsansvar til å drive aktivt anti-korrupsjonsarbeid (Stortingsmelding nr. 10
(2008-2009) Dette ansvaret er ikke mindre
aktuelt for statseide selskap. Dersom et styremedlem varsler om forhold som
typisk innebærer særlig risiko for korrupsjon, så bør det være en klar
oppfordring til samfunnsansvarlige aksjonærer om å ta en slik bekymringsmelding
alvorlig og undersøke den på en objektiv måte.
Vi vet nå at de farligste sakene å varsle
om, er kritikkverdige forhold som direkte eller indirekte innebærer kritikk av
ledelsen, fordi ledelsen da enten ansvarliggjøres eller stilles i
forlegenhet. Slik varsling kan derfor
utløse sterke krefter til å uskadeliggjøre budbringeren. Selv om aksjonærene
gjennom sin valgkomité som nevnt står fritt til å erstatte et styremedlem som
har frembrakt ubehagelig informasjon, så sender en slik beslutning tydelige
signaler om hvordan mot og integritet hos enkeltmennesker som ivaretar viktige
bedrifts- og samfunnsinteresser belønnes. Historier om varslere som på ulikt
vis sanksjoneres, har negativ effekt på andre potensielle «varslere» i senere
saker, også dette i strid med lovgivers vedtatte politikk.
Men dette er prinsipielle betraktninger.
Jeg kjenner ikke til hvorvidt Schrøders varsel ble gjenstand for en grundig- og
objektiv undersøkelse, hvorvidt det ble videreformidlet til eierne eller om det
er reell årsakssammenheng mellom Schrøders «varsel» og manglende renominering
til Yara-styret. Jeg kjenner heller ikke til hvilken intern debatt hennes
varsel om svært alvorlige risikoforhold- og de påfølgende medieoppslagene har
ført til blant de store eierne i Yara eller i næringsdepartementet for den saks
skyld. I lys av den etterfølgende korrupsjonssaken, sier det seg imidlertid selv
at disse spørsmålene er høyst relevante. Også spørsmålet om hvilke egenskaper
styremedlemmer i våre statseide selskap bør ha.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar